Vanliga frågor
Jag har problem med min surf, hur gör jag?
- 1. Starta om telefonen
- 2. Stäng av Wi-Fi och flygplansläge
- 3. Återställ nätverksinställningar
- 4. Sök nät manuellt
- 5. Aktivera Mobildata
- 6. Testa ditt simkort i en annan telefon, eller testa på annan plats och ta även ut ditt simkort i 15-20 minuter
- 7. Återställ. Kom ihåg att säkerhetskopiera din telefon, innan du gör detta steg, om du vill behålla information.
Jag har problem med min täckning, hur gör jag?
- 1. Kontrollera att SIM-kortet är aktiverat och rätt placerat i telefonen
- 2. Starta om telefonen
- 3. Sök nät manuellt under inställningar i telefonen
- 4. Testa ditt SIM-kort i en annan telefon, eller på en annan plats. Ta även ut SIM-kortet i 15-20 minuter.
- 5. Återställ telefonen. Kom ihåg att spara kontakter/bilder på ett minneskort/SIM-kort innan du gör detta steg om du vill behålla information.
- 6. Kolla täckningskartan för att säkerställa att du har täckning på ditt område. Täckningskartan hittar du här.
Problem med skicka/ta emot e-post
- 1. Kontrollera att du har internet anslutning
- 2. Lägg till och ta bort e-postkontot
- 3. Testa att lägga till ett annat e-postkonto
- 4. Starta om telefonen
Kan inte hämta e-post
- Kontrollera att du har angett rätt lösenord. Om du har aktiverat tvåstegsverifiering via din e-postleverantör ska du kontakta dem och fråga om du behöver ett särskilt lösenord för din mobil.
Fungerar det fortfarande inte? Om inställningarna inte konfigureras automatiskt och du inte känner till vilka inställningar som ska användas, kontakta din e-postleverantör.
Återställ nätverksinställningar
iPhone
Gå in på Inställningar > Mobilnät > Mobilt datanätverk > Nollställ inställningar
Samsung
Gå till Inställningar > Mer > Mobila nätverk > Åtkomstpunktsnamn > tryck på menyknappen > Återställ till standardinställning.
Sony
Gå Inställningar > Mer > Mobila nätverk > Åtkomstpunktens namn (APN) > tryck på menyknappen (3 prickar) > Återställ standardinställning.
Lås upp min operatörslåsta telefon
Ifall man köper en telefon som är operatörslåst hos oss, kan man enkelt låsa upp telefonen via operatören efter bindningstiden.
För att låsa upp telefonen,
- Gå till en 3Butik eller ring 0771 – 735 300
- Ange mobilens IMEI-nummer*
Nu kommer du behöva vänta tills du får ett brev hem på posten. Brevet innehåller instruktioner om hur du går tillväga. Det kan ta ca 1-3 veckor innan du får brevet.
*IMEI-nummer är produktens identifiering och innehåller 15-siffror. Knappa in *#06# för att se numret. Har du en iPhone hittar du det på SIM-kortkortshållaren.
Vad är PIN och PUK kod?
PIN-kod
En kod som används för att skydda din telefon. När du startar din mobil skriver du in din PIN-kod. Koden står på SIM-kortsbrickan du får med när du köper ett kortet.
PUK-kod
Har du angett fel PIN-kod för många gånger behöver du skriva in din PUK-kod. Du hittar koden på Mitt3 eller på SIM-kortsbrickan.
SIM-kort
När du tecknar nytt eller förlänger ett abonnemang får du alltid med ett SIM-kort, ett så kallat Trio-SIM. Det innehåller tre SIM-kortstyper: Standard-SIM, Micro-SIM, Nano-SIM. Dessa tre typer fungerar i alla hårdvaror som finns tillgängliga i den svenska marknaden idag, underförutsättningen att hårdvaran inte är operatörslåst till en annan operatör än Tre.
När fungerar mitt nya abonnemang?
Ifall man tecknar ett nytt abonnemang hos oss (Gäller inte portering) ska abonnemanget aktiveras inom ett par timmar.
Om aktiveringen dröjer mer än 6 timmar, starta om din telefon. Ifall abonnemanget är inte aktiverat ändå, kontakta Tres kundtjänst på 0771 – 735 300.
När får jag min första faktura?
Beroende på när i månaden du aktiverat ditt abonnemang kan första fakturan se annorlunda ut mot hur resterande kommer se ut. Att din faktura blir högre eller lägre än du förutspått beror oftast på att du debiteras vissa engångskostnader som aktiveringsavgift eller mobil/modem (hårdvara).
Mobilabonnemang
Har du ett mobilabonnemang hos 3 betalar du i efterskott. Det betyder att du betalar från det datum du tecknade abonnemanget till den sista i samma månad.
Exempel: Tecknar du abonnemanget den 10e en månad kommer den första fakturan att vara på de resterande 20 dagarna den månaden.
Bredbandsabonnemang
Har du ett mobilt bredband hos 3 betalar du i förskott (innevarande månad). Det betyder att din faktura blir på en hel månad samt de dagar som kvarstod av den månad då du tecknade abonnemanget.
Exempel: Tecknade du abonnemanget den 15e, betalar du från den 15e till den sista dagen i den månaden och hela nästkommande månad på samma faktura.
Hur lägger jag till autogiro?
Hur lägger jag till e-faktura?
Tänk på att det bara är personen som står på abonnemanget som kan ansöka om e-faktura. Välj autobetalning för att e-fakturans belopp ska betalas utan att du behöver godkänna varje betalning.
- Ansök via din Internetbank
- Uppge:
3 (Hi3g Access AB)
Ditt 11-siffriga kundnummer (Kundnumret finns på din faktura, abonnemangsavtal eller på Mitt3)
Vad betyder startavgift?
Jag har tappat bort min faktura, vad gör jag?